Speysideturen 2014

Siste torsdag i august dro 13 whiskyentusiaster fra Bergen til Speyside for å smake whisky og besøke destillerier. Jeg hadde booket alle rommene på Fife Arms Hotel i Dufftown, leid en 17-seters minibuss med skotsk sjåfør og bestilt omvisning og smakinger både på destillerier og i butikker. Fire destillerier sto for tur, samt smakinger hos Duncan Taylor i Huntly og hos Gordon & MacPhail i Elgin.

Torsdag 28. august: Vi møttes tidlig på Flesland for kaffe og øl før vi satte oss på Widerøe-flyet som tok litt over en times tid over til flyplassen utenfor Aberdeen. Rundt halv ti skotsk tid var vi avgårde i minibussen på vei mot Glen Garioch-destilleriet. Vi møttes i besøkssenteret og fikk en veldig bra tur gjennom hele destilleriet. På veien fikk vi smake på en meget god whisky rett fra et 1st fill bourbonfat før vi gikk tilbake til besøkssenteret og smakte på en del whiskyer fra dette destilleriet som ligger en kort busstur fra Aberdeen.

Glen Garioch Distillery

Vi kjørte videre til Dufftown hvor vi sjekket inn på hotellet før vi satte nesen mot Duncan Taylor og smaking i lokalet over butikken. Det ble samme opplegg som i fjor, smaking av noen whiskyer og en rom med en blindlukting av whiskyene til slutt. I fjor hadde vi tre vinnere, i år var det bare en som luktet seg frem til de riktige whiskyene; Hans-Martin som også var en av vinnerne i fjor! Bra gjort! :-) Resten av kvelden gikk med på pubene i Dufftown med haggis, burgere, fish & chips, øl og god whisky!

Vi smakte mye godt hos Duncan Taylor

Fredag 29. august: Vi startet andre dag med skotsk frokost på hotellet før vi kjørte opp til mitt favorittdestilleri Aberlour. Vi fikk en helt grei omvisning på destilleriet og avsluttet med en fantastisk smaking av tre Aberlour-tapninger og en whisky fra Inverleven i The Fleming Rooms. Vi avsluttet i destilleributikken hvor det ble kjøpt så mye whisky at jeg måtte ringe og utsette lunchen vi skulle ha på The Mash Tun.

Fire fantastiske whiskyer ble smakt hos  Aberlour

Fire fantastiske whiskyer ble smakt hos Aberlour

Etter at 13 burgere ble skyldt  ned med øl på The Mash Tun skulle Glenfarclas Distillery besøkes. Vi gikk gjennom destilleriet på en times tid og avsluttet med en smaking av tre standardtapninger og en Glenfarclas 1965 The Family Casks som for min del ble turens beste whisky. Og som i går ble det mat, whisky og øl på pubene i Dufftown om kvelden!

Skulle gjerne hatt en dag på Glenfarclas-lageret

Lørdag 30. august: Igjen en solid frokost på Fife Arms Hotel før vi satte oss i bussen på vei mot et nytt destilleri, ikke mindre enn Glendronach! Destilleriet ligger en halvtimes busstur fra Dufftown, og med en busswhisky gikk den turen ganske kjapt. Som på de andre destilleriene fikk vi en rask runde gjennom bygningene av en dame som skjønte at vi hadde vært på en del destillerier tidligere og dermed ikke trengte å vite noe særlig mer en det som var spesielt for Glendronach. Etter runden fikk vi en fantastisk smaking av syv whiskyer, 18 yo, 21 yo, Cask Strength Batch 3, 3 single cask-tapinger og en fra fatet de hadde i butikken. Med andre ord veldig mye god whisky en lørdags morgen!

Kan ikke klage på smaksprøvene hos Glendronach

Etter Glendronach ble det en rask lunch i Elgin før vi skulle ha turens siste smaking hos gordon & MacPhail. Som i fjor fikk vi forskjellige whiskyer med småretter som sjokolade, ost og laks til. Jeg synes de traff veldig bra med kombinasjonene i år også, dette smakte virkelig godt.

En lystig gjeng hos Gordon & MacPhail

Søndag 31. august: En del av folkene hadde tatt an litt vel langt ut på puben lørdagskvelden, så det passet bra at frokosten var forskjøvet en halvtime frem i dag. Frokosten ble spist, vi kjørte til flyplassen på litt over en time, sjekket inn bagasjen som veide betydelig mye mer nå enne for noen dager siden, og stilte oss i tidenes sikkerhetskontroll-kø. Men vi kom oss igjennom og avsluttet turen med en øl og Glenfiddich 12 yo i baren.

Neste tur er allerede på planleggingsstadiet, så vi er nok tilbake i 2015!

Veldig greit med egen buss på turen

Dette innlegget ble publisert i Whisky. Bokmerk permalenken.